Research

Main research interests:

Mission Statement:

„Jeder Intellektuelle hat eine ganz besondere Verantwortung. Er hatte das Privileg und die Gelegenheit, zu studieren; dafür schuldet er es seinen Mitmenschen (oder „der Gesellschaft“), die Ergebnisse seiner Studien in der einfachsten und klarsten und verständlichsten Form darzustellen. Das Schlimmste – die Sünde gegen den heiligen Geist – ist, wenn die Intellektuellen versuchen, sich ihren Mitmenschen gegenüber als große Propheten aufzuspielen und sie mit orakelnden Philosophien zu beeindrucken. Wer`s nicht einfach und klar sagen kann, der soll schweigen und weiterarbeiten, bis er`s klar sagen kann. […] Was ich oben (Punkt 1) die Sünde gegen den heiligen Geist genannt habe – die Anmaßung des dreiviertel Gebildeten -, das ist das Phrasendreschen, das Vorgeben einer Weisheit, die wir nicht besitzen. Das Kochrezept ist: Tautologien und Trivialitäten gewürzt mit paradoxem Unsinn. Ein anderes Kochrezept ist: Schreibe schwer verständlichen Schwulst und füge von Zeit zu Zeit Trivialitäten hinzu. Das schmeckt dem Leser, der geschmeichelt ist, in einem so ‚tiefen‘ Buch Gedanken zu finden, die er selbst schon mal gedacht hat.“

(Karl Popper, 1971 in der ZEIT)


Media reception / media use

Uses and gratifications approach
Implicit media effects
Media appropriation
Media repertoires
Digital divide
Critical realist media research
Technological mediation in everyday life
Mediatization research


Media education / instructional design

Media use of juveniles and adolescents
Operationalization of media competence
Critical opimist media pedagogics
Practical media work and production
Mobile learning
Knowledge impartment in virtual environments


Social research methodology

Critical realism
Critical realist evaluation research
Mixed methods
Multivariate statistics
Robust and non-parametric statistical analysis procedures
Electronic visualization and dissemination of empirical research results
Paul F. Lazarsfeld’s philosophy of social research


Computer-based research and analysis instruments

An implic measurement instrument for the evaluation of sound logos (IMES)
Postreceptive reading analysis tool  “Postrezeptive Lesartenanalyse (PLA)”
Online questionaire methodology
QDA Software
Structural Equation Modeling (SEM)
Mixture Models
Multilevel modeling
Data simulation and Monte Carlo methods
Virtual acoustics as research tool in media psychology


Neurocognitive social media psychology

Auditive perception
Time and rythm perception
Ecological perception theory
Multimodal perception
Audio in Multimedia
Two process theories
Identification and involvement
Implicit cognitive effects


Bologna process and study programme evaluation

Bologna process
Study programme evaluation
Determinants of university study drop out
Sociology of Education


Digital cultures and media philosophy

William James
Theodor Lipps
Charles S. Peirce
Antonio Gramsci
Walter Benjamin
Erving Goffman
Alexei Nikolajewitsch Leontjew
James J. Gibson
Marshall McLuhan
Gregory Bateson
James W. Carey
Stuart Hall
Critical realist media philosophy
Web culture / cyberculture
Gonzo journalism


Sound design / film music / multimedia production

Sound design
Multimedia design
Interactive storyboard writing
Multimedia project management


Youth culture / adolescence research

Developmental tasks of adolescence
Change of adolescents’ value orientations
Youth culture phenomena
Thanatopsychology of youth